مجتمع صنعتی کاجاران پیشرو پلیمر ( دانش بنیان )

مصاحبه گزارشگر سایت خبری پپنا با مدیر بازرگانی کاجاران

مصاحبه گزارشگر سایت خبری پپنا با مدیر بازرگانی کاجاران

برند کاجاران برند مطرحی در ایران است طی سال های اخیر به واسطه ی ورود فرزندان هروس ابراهیمی روند افزایشی تولید ماشین آلات اکسترودر این شرکت رشد چشمگیری داشته است. اکثر تولید کنندگان مستربچ و کامپاند، تولید کنندگان ظروف یک بار مصرف و ورق های پلیمری و … از کاجاران دستگاه دارند.
کاجونی ابراهیمی به رغم جوانی انگار بخش اعظم تجربه های پدر را آموخته است. به بهانه ی حجم زیاد واردات دستگاه های اکسترودر با ایشان گفت و گوی کوتاهی را انجام داده ایم. ایشان در این گفت و گو تاکید دارد تولیدکنندگان ایرانی برای پیشرفت باید دست در دست هم دهند.
فکر می کنم وضعیت کاجاران در این بحران اقتصادی خیلی بد نباشد.
کاجاران برندی ست که سالیان دراز مشغول فعالیت است. از همان سال 1368 که با ساخت سیلندر و مارپیچ شروع به فعالیت کردیم سعی شده که با محصولات با کیفیت برند مقبول و مورد اعتمادی ایجاد کنیم.
با اجناسی که به بازار عرضه کردیم دعای خیر مردم را پشت سرمان داریم.
سال 1372 ساخت اکسترودر را شروع کردیم در این زمینه هم موفق بوده ایم. درست است ممکن است گاهی با تاخیر به مشتری ماشین را ارائه کرده ایم ولی آنچه تحویل مشتری داده ایم راضی کننده بوده است.
حجم وسیع محصولاتی که می شود با اکسترودر تولید کرد این امکان را به شما می دهد تا در این بازار راکد به بخش های مختلف سرک بکشید.
بله. اکسترودر بازار وسیعی دارد. در ایران هم استفاده زیادی از این دستگاه می شود. قطعاتی که با اکسترودر تولید می شود هم بسیار زیاد است. ما با تمام صنایع تقریبا ارتباط داریم. صنعت ساختمان، صنعت غذا، صنعت لوله و اتصالات و …
بازاریابی شما چه شکلی ست؟
بیشتر در نمایشگاه ها فعال هستیم و با ارتیاط رو در رو توانسته ایم محصولاتمان را معرفی کنیم. در سایت شما هم تبلیغات داریم و با راه اندازی سایتی مناسب محصولاتمان را از این طریق نمایش می دهیم.
چقدر از طرف تولیدکنندگان حمایت می شوید؟
ما اعتقاد داریم همه ی تولیدکنندگان ایرانی باید در کنار هم باشند. ما سازنده ی اکسترودر هستیم. تولیدکنندگان قطعات اکسترودری هم که با زحمت محصولات خود را تولید می کنند سختی کار در کشور را حس می کنند. ما باید با ارائه دستگاه خوب و خدمات مناسب آنان را یاری دهیم و آن ها هم باید به همین ترتیب از سازندگان داخلی حمایت کنند. ما در کنار هم می توانیم پیشرفت کنیم. گاهی عیبی از دستگاه را به ما گوشزد می کنند که ما در صدد رفع آن برمی آییم. جدا هم تمام مسائل فنی را با مشتریان به اشتراک می گذاریم. ما دوست داریم مشتریانمان بیشترین سود و بیشترین منفعت را ببرند.
آمار واردات اکسترودر بالاست؟
بله. اجناس بی کیفیت چینی همچنان در بازار زیاد است. مشتریان گاها توجه نمی کنند که در خدمات گرفتن دچار مشکل می شوند. ما چندین و چند مشتری داریم که دستگاه چینی خریده اند و از ما خدمات می گیرند.
ما چنین حساسیتی نداریم که چون از ما دستگاه نخریده اید به شما خدمات نمی دهیم. به هر تولید کننده ی ایرانی آماده خدمت رسانی هستیم.
کیفیت ماشین آلات چه قدر در کیفیت محصول سهم دارد؟
خیلی مهم است و تاثیر گذار است. بیشتر روی سوددهی تولید تاثیر گذار است.
الان واردکنندگان اکسترودر بیشتر برندهای ضیف را از چین به ایران می آورند. دلیل آن هم این است که اکسترودر ارزان در ایران طرفدار دارد.
یک دلیل هم که خب طبعا سوددهی بیشنتر واردکننده است.
یک برند معروف چینی که در بازار ایران هم فعال است اخیرا اکسترودرهای بی کیفیتی را روانه بازار ایران کرده است. آنهایی که از قبل از این اکسترودر ساز ماشین دارند راضی هستند ولی در یک سال اخیر هر کسی این اکسترودر را خریده به مشکلات عدیده ای برخورد کرده است.
الان حمایتی از سوی دولت می شوید؟
فقط همان گواهی عدم ساخت داخل است که با تلاش انجمن ماشین سازان محقق شده است.
الان تعرفه واردات اکسترودر چقدر است؟
بسته به نوع اکسترودر بین 20 تا 25 درصد.
از تولیدات جدیدتان بگویید؟
ما روی ساخت دستگاه های دو مارپیچ تلاش زیادی را آغاز کرده ایم. برای دستگاه های دو مارپیچ هم برای مشتریان تخفیف قایل شده ایم. یکی اینکه علاقه برای خرید جنس چینی فروکش کند و دوم این که بتوانیم در خطوط دو مارپیچ سهم بیشتری از بازار بگیریم و نقش بیشتری در بازار ایفا کنیم.
الان در خط لوله، گرانول، خط های بازیافتی، ورق و کلا خطوط تک مارپیچ کاملا محصولاتمان برای مشتریان جا افتاده است. بیشتر مردم ما را در این حوزه ها می شناسند.
ساخت دستگاه های دومارپیچ را تازه آغاز کرده ایم و حدود دو سال و نیم است که تولید آن را جدی دنبال می کنیم. می خواهیم در این نوع دستگاه خودمان را در بازار مطرح کنیم. می خواهیم با ارائه ماشین آلات با کیفیت دو مارپیچ باعث شویم تولیدکنندگان به ما ایمان بیاورند. یقین هم داریم با محصولی که به بازار ارائه می کنیم مانند محصولات دیگرمان اعتماد مردم را جلب خواهیم کرد.
در مورد دستگاهی که برای تست مواد مستربچ سازان و کامپاندسازان دارید توضیح می دهید؟
این دستگاه برای تست موادی ست که می خواهد به تولید انبوه برسد. این دستگاه اشل کوچکی از دستگاه های تولید کامپاند یا گرانول یا مستربچ است.
خود این دستگاه از یک موتور گیربکس تشکیل شده که ۴ کیلو وات است. برق مصرفی حدود 10 آمپر است. دقیقا عین دستگاه دو مارپیچ عمل می کند. ماردونی که در دستگاه های بزرگ است در این دستگاه هم گنجانده شده. میکسر و …رشته ساز دارد.
دستگاه را در آزمایشگاه روشن می کنند موادی که مدنظر دارند با فرمولی که می خواهند از دستگاه می گیرند. می برند تست های لازم را انجام می دهند و اگر تست ها هم جواب داد مواد به تولید انبوه می رسد.
شما مشاوره هم می دهید؟
چند سال است در کاجاران مشاوره رایگان داریم. سیاست فروشی داریم که موفق هم بوده ایم. وقتی مشتری می آید و اعلام نیاز می کند ما به ایشان می گوییم کدام دستگاه جواب کار شما را می دهد.
با توجه به تجربه ای که شرکت دارد این اجازه را به خود می دهیم تا به مشتریان بگوییم کدام ماشین برای تولید محصول شما مناسب تر است.
شرایط خاصی در فروش اعمال کرده اید؟
برای دستگاه های دومارپیچ بله.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟