مجتمع صنعتی کاجاران پیشرو پلیمر ( دانش بنیان )

یروس ابراهیمی مدیر عامل کاجاران از صادرات ماشین آلات به ایتالیا می گوید: زیره به کرمان بردیم! ایرانی ها به تولید ملی بی اعتنا هستند

  • صفحه اصلی
  • خبرها
  • یروس ابراهیمی مدیر عامل کاجاران از صادرات ماشین آلات به ایتالیا می گوید: زیره به کرمان بردیم! ایرانی ها به تولید ملی بی اعتنا هستند

یروس ابراهیمی مدیر عامل کاجاران از صادرات ماشین آلات به ایتالیا می گوید: زیره به کرمان بردیم! ایرانی ها به تولید ملی بی اعتنا هستند

بسپار/ایران پلیمر می نویسد: هروس ابراهیمی، مدیرعامل شرکت کاجاران در گفت و گویی با بسپار از صادرات سه دستگاه ماشین اکسترودر به اروپا گفت. او بزرگترین مشکل صنعت ماشین آلات پلاستیک در ایران را نبود فرهنگ خرید داخلی و ملی بیان کرد.

او گفت: اولین جلسه ی ما با خریدار در نمایشگاه تهران پلاست سال ۹۵ برگزار شد و پس از بازدید از کارخانه ی کاجاران، ارتباط از طریق ایمیل ادامه پیدا کرد. در نهایت با جلسه ی حضوری در کارخانه ی شرکت مقصد، قرارداد خرید آنها نهایی شد.

صادرات ما به شکل مستقیم با کارت بازرگانی و از طریق واحد بازرگانی کاجاران صورت گرفته و به نام یروس ابراهیمی بوده است.

از او پرسیدیم شک و شبه ای از سوی برخی افراد در خصوص صادرات ماشین های شرکت کاجاران این سو و آن سو شنیده می شود. دلیلش چیست؟

ابراهیمی: این شک از آنجا شروع شده که خریدار دستگاه در ایتالیاست یعنی دومین کشور پیشرفته از نظر تکنولوژی و صنعت در اروپا! اما ما مفتخریم که با سعی و تلاش و با همراهی دوستان همیشه خیرخواه توانسته ایم ماشینی تولید کنیم که مورد تایید تکنسین های بهترین سازندگان ماشین آلات قرار بگیرد.

افتخار ماست که نام کاجاران از راه کسب دانش و توانایی تولید با کیفیت شناخته شده نه از راه سخنرانی و تشویق و حمایت های پشت تریبون، سخنرانی هایی که دستاوردی جز نام پراکنی های توخالی ندارد. دستاورد ما روشن است و و پیرو درخواست مجله بسپار به عنوان یک خبرگزاری صادق، به وسیله اسناد رسمی قابل اثبات است (اسناد مربوطه به دفتر بسپار ارایه شد).

تعجب میکنم چرا زمانی که صنعتگری در شرایط فعلی کشور به موفقیت دست می یابد برخی افراد به جای کمک و راهنمایی بیشتر سعی می کنند چوب لای چرخ بگذارند و با نسبت دادن دروغ و جاه طلبی و کلاهبرداری روحیه ی تلاش را در ما از بین ببرند؟! ولی ما با عزمی راسخ و امیدی روزافزون راه خود را ادامه خواهیم داد. قطعا این پیروزی منحصر به ما نیست و توانستیم عبارت Made in Iran را به ایتالیا ببریم.

آیا چنین موفقیتی نباید مورد تشویق و حمایت قرار گیرد؟ ما در انتظار تشویق نیستیم ولی جای تعجب است که چرا برخی سعی دارند به هر روشی سرکوبمان کنند. انتظار داریم که جامعه ی صنعتی ایران واقعیت ها را مد نظر قرار دهد.

پرسیدیم، دلیل ترجیح مشتری ایرانی برای خرید ماشین آلات خارجی چنانکه معتقدید، به نظر شما که سازنده ماشین هستید چیست؟

ابراهیمی: در صنعت ماشین سازی دیدی از بیرون وجود دارد که ماشین ساز را در اقلیت می بیند و او را متهم به بی کیفیتی می کند. هرچند طی سال ها در این بازار تولید کنندگان بی کیفیت کم نبوده اند اما شرکت هایی هم هستند که با زحمات فراوان تولید مطلوبی داشته اند و نباید از اساس صنعت ماشین سازی ایران را معیوب دانست. وقتی من از داخل به بیرون نگاه می کنم مشکل این صنعت را فرهنگی و اجتماعی می بینم. ضعفی در ساخت ماشین در بین شرکت های همکار نمی بینم و روزی نیست که برای پیشرفت وقت نگذارم.

ما سه ماشین در ایتالیا نصب کردیم که تقریبا مادر صنعت ماشین سازی پلاستیک است و با اختلاف کمی از آلمان در صدر این صنعت حرکت می کند. ماشین آلات را در ایران تولید کردیم و در کشوری که حتی نمایندگی و تکنسین نداشتیم یک روزه ماشین آلات را نصب کردیم. معامله ای بود که به رضایت دو طرف منجر شد و به قولی زیره به کرمان بردیم.

هرکس در این موضوع شک دارد می تواند حضوری تشریف بیاورد تا نمونه ماشین آلات و مستندات به او ارایه شود. پس ما توانایی تولید ماشین آلات با کیفیت مناسب را داریم اما فرهنگ خرید از ماشین ساز داخلی در بین ما وجود ندارد. درصدد این هستم که انجمن ماشین سازان به مسیری برده شود که فرهنگ سازی برای خرید ماشین آلات به وجود آید. چرا تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی از ماشین ساز ایرانی غافلند؟

امروزه ماشین آلات چینی و دیگر کشور ها بازار بهتری در ایران دارند. در صورتی که از نظر کیفیت هم کاملا قابل رقابت هستیم.

خریدار ایتالیایی من، سه سوال کاملا مشخص در مورد بازدهی، نحوه آن و کار با مواد اولیه خاص پرسید. تولید کننده می دانست چه می خواهد و ما دقیقا مشابه خواسته اش ماشین را طراحی و تولید کردیم. در صورتی که تولید کننده ایرانی ظرفیتش را نمی داند. ماشین تولید 300 کیلویی از ما می خرد اما انتظار دارد کار 600 کیلو را هم انجام دهد. در صورتی که چنین امری ممکن نیست. این خواسته ی ساده ای است اما هم من ماشین ساز باید به آن برسم هم مشتری. وقتی خواسته را بشناسیم، عمل و نتیجه نیز درست انجام می پذیرد.

در حال حاضر به دنبال این فرهنگ سازی هستم. البته سو تفاهم نشود منظورم فقط فرهنگ خرید ماشین الات ایرانی است. از طرفی برخی ماشین سازان هم فرهنگ ارایه محصول به مشتری را ندارند وگرنه من خاک پای همه هموطنانم هستم. تا عمری باقیست برای این صنعت تلاش خواهم کرد و در این پنجاه و خرده ای سال که از زندگیم گذشته فقط تجربه را دارایی بزرگم میدانم. به این نتیجه رسیده ام که ساختن ماشین خوب و با راندمان بالا خوب است اما باید فرهنگ چگونگی ارایه به مشتری را هم داشته باشم. برای حل این مشکل یک راه بیشتر نمی بینم آن هم انجمنی است که با من هم عقیده باشد. طرز فکر و خواسته آن ها یکی باشد. زمانی که در یک انجمن هم ماشین فروش و هم ماشین ساز وجود دارد به دلیل تضاد منافع، بهره وری لازم وجود نخواهد داشت. بنابر این به دنبال انجمنی هستم که فقط ماشین سازان در آن باشند و اگر روزی ایجاد شود حامی و مطیع و خدمتگزار آن خواهم بود و اگر هم بوجود نیاید یک تنه و با دوستان هم عقیده ام در جهت رشد این فرهنگ می کوشیم.
منبع ایران پلیمر/ بسپار
http://www.iranpolymer.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟